Assalamuailaikum

Senin, November 08, 2010

Indo Translate Qasidah ~Salamun Kamiskil Khitam~ (Sholatumminallah)



Salam dan salam sebagai penutup yang baik
Atasmu wahai kekasih-kekasihku yang mulia
Dengan mengingat mereka terdapat ketenteraman
Dan cahaya bagi kami di antara manusia sejagat

Demi Allah! Engkau bertempat dalam hatiku
Kamu sekalian adalah maksud dan tujuanku
Tidakkah kau berikan padaku cinta yang suci
Dan tidakkah kau berikan padaku kedudukan yang mulia

Aku adalah pembantumu wahai orang-orang yang mulia
Dekat denganmu adalah obat dan kesembuhan bagiku
Maka janganlah kau sakiti aku dengan berjauhan dariku
Dekatkanlah aku denganmu walau hanya dalam mimpiku

Aku mati dan hidup dalam keadaan mencintaimu
Aku merasa hina dihadapanmu, dan bersamamu aku mulia
Ketenteraman jiwaku adalah berharap untuk dekat dengamu
Azam dan tujuanku sentiasa padamu

Aku tak akan hidup senang jika hatiku tenteram,
Dengan berjauhan dari orang-orang yang bersih hati dan tanah air mereka
Atau jauh dari orang-orang yang bertempat dalam lubuk hatiku
Dan telah bercampur dengan seluruh badanku

Bila hati terdengar nama orang yang dikasihi
Dan lembah ‘Aqiq (satu lembah di Madinah) serta negeri itu
Hatiku akan bergerak (karena senang) sebagaimana dahan pokok yang bergoyang
Dan akan bergetar kerana rindu dan cinta
Kalaulah aku berjauhan darimu, aku akan merasa terasing
Alangkah sedih dan merananya aku

Aku memiliki prasangka baik, dari itu aku dapat mendekatimu
Dengan aku merendah dan mengharap wahai tuan

Semoga Allah mengobati hati yang sakit
Dengan berdekatan dengan para kekasih, juga dengan melepaskan ikatan

Sungguh Allah Maha Pengasih, Pemurah, Pemberi kasih sayang
Yang memberi kepada siapa yang di kehendaki-Nya

Tidak ada komentar:

Related Posts with Thumbnails